söndag, september 24, 2006

Viljan försätter berg...bullshit....


Blir våldsamt trött på att det inte går att ladda upp bilder till blogen!
Jag som VILL så gärna...
Även om det inte har något större värde för alla, eller ens någon..som läser här stör det MIG....
Vissa saker bara SKALL fungera...alldeles av sig själv och utan strul. Bilar skall rulla, alla lampor skall lysa på den och det skall inte komma några som helst märkliga ljud från motorn eller bromsarna. Helst borde man inte ens behöva tanka, men även en tekniskt handikappad människa som jag inser att gränsen går där..så ok...jag köper det...om än motvilligt....

En dator skall göra som den blir tillsagd. Lika självklart som en tonårsdotter med ett glatt leende på läpparna skall dansa iväg till butiken för att köpa mjölk om hon blir tillsagd att göra det....och i samma ögonblick jag tänkte tanken och gjorde jämförelsen, insåg jag att saker och ting givetvis inte flyter på som JAG vill...bara för att jag VILL....
Ungefär som att förvänta sig att man skall vinna en bil på bingolotto bara för att man så gärna VILL....
MEN...en dator skall inte vara så ouppfostrad att den kastar ett snutigt "Syntax error" eller ett absurt "Keyboard error" i ansiktet på mig när jag kontrollräknar och ser att precis SAMTLIGA bokstäver sitter där dom sitter på tangentbordet som när jag köpte det....PLUS....ett antal knappar med pundtecken, dollartecken och märkliga parentessymboler som jag inte förstår och än mindre använder, TROTS att jag betalt för dom. Keyboard error my ass....trycker jag på ett a skall det ploppa upp ett a på skärmen...det är väl inget orimligt krav....

Men å andra sidan händer det att jag möts av felmeddelanden från min tonårsdotter som jag inte heller begriper....där hjälper det inte med att köra en defragmentering eller att installera om operativsystemet. Installeringen av hennes operativsystem har pågått i mer än 13 år och tagit makten över sig själv. Så där står vi hon och jag...lika inkompatibla som ABC 80 och Windows XP....behöver jag ens säga vem av oss som är ABC 80:n?
Inkompatibla...att inte passa ihop....prova att sätt på ett rullskridskohjul på en Formel 1 bil...eller försök att spela upp ett VHSband i dvdspelaren...på den nivån är det ibland...

Så hur gärna jag än VILL....hur gärna JAG än vill...försätter åtminstone inte MIN vilja berg...ibland inte ens ett gruskorn...sådär...ännu en myt avlivad....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tekniska saker såsom dumburkar, datorskärmar o tangentbord,bilar är drivna av en högre makt, en slags Gud skapad av folket för att förbättra kommunikationen människor emellan.

Tyvärr resulterar det ofta i en aggressiv monolog när dessa ting inte fungerar som man vill.


Din dotter, ditt kött o blod, e skapad av DEJ.
Men till skillnad från de tekniska invalida prylarna har hon en VILJA att försätta berg (precis som du)o därför resulterar det ofta i aggressiva dialoger. Men kom ihåg att det är i denna dialogen som berget försätts...om än så lite.

Anonym sa...

Kanske dax att fråga henne vad hon VILL ;)

Mats sa...

Nu gick det!
Att ladda upp bilder....

Anonym sa...

Att mötas på halva vägen är guld värt. Frågor leder till välbefinnande..;-)