lördag, september 02, 2006

Tonårstider...HÄRLIGA tider....


Det finns något som kallas för ”En svensk klassiker” . För att du med gott samvete skall kunna säga att du har gjort ”En svensk Klassiker”, måste du på ett och samma kalenderår gjort följande:
* Åkt Vasaloppet, 90 km på skidor…9 mil…på skidor!
* Cyklat Vätternrundan, 300 km…30 mil…på cykel!
* Simmat Vansbrosimmet, 3 km…
* Sprungit Lidingöloppet, 30 kilometers TERRÄNGlöpning…

Jag skulle vilja lägga till ytterligare ett mandomsprov som får ovanstående bedrifter att framstå som en lek.

Shopping en lördag i "rush hour" med 13-årigt pubertetsmonster.

Åka skidor i nio mil framstår som en njutning….att cykla 30 mil runt en fucking sjö är rena söndagsskolan….dom tre kilometernas simning låter som en solig sommardag på Tosselilla….och de tre milen av terränglöpning, tja... som en weekend på Spa om du frågar mig, jämfört med den påfrestning en lördag ”på stan” med en tonårstjej innebär.

Blivande stridspiloter borde utsättas för detta stresstest. Fixar dom det, är det rena lekstugan att flaxa omkring i ett jetplan resten av livet.

Nu skall jag kasta in handduken, ställa skorna på hyllan, tappa sugen och...om än tillfälligt...pensionera mig….

Svensk klassiker, ha! Vänta ni tills ni får er alldeles egna tonårsdotter…..

8 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där med tonårsdotter, har en på 15 år. Kan själv släppa lös i shoppingdjungeln men har inte en "sportmössa" när dotter är med..
Du skriver härligt, med en stor träffsäkerhet. Fortsätt med det..
LC Tingeling

Mats sa...

Tack för det, att tycker det är både härligt och träffsäkert!
Det ger kraft och mod!
Ha en alldeles underbar lördagkväll...

Anonym sa...

ja du herr maximal, hade piloterna utsatts för detta vet i hundan om det hade fått sina cert" , vem vet vi kanske ska sadla om o bli stridspiloter? pubertetsmissilerna klarar vi ju av, så why not?!/lena

Anonym sa...

Härligt att se att jag inte har monopol på ordet "pubertetsmonster"...nu är det din tur...
I vilket fall som helst så känns det obegripligt att förstå...det är bara att hänga med och trösta sig med att de en dag i framtiden själva kommer få utsättas för samma påfrestningar. Och då kan ju vi som egenskap av mormor och morfar säga "a..nä de tror jag inte att (barnbarnets namn) kan göra!

Q-36

Anonym sa...

Hej vännen!
Du skriver med en fantastisk inlevelse och fångar läsaren. Jag vill genast veta mer......
Hur fortlöpte dagen i shoppingcentret?
Kram
Zoya

bless sa...

Men jag, som fortfarande minns min egen pubertet och den värld av kaos det innebar, tycker nog att det är tonårsflickor som utvecklas till kvinnor med empati, intelligens och självkänsla i behåll borde upphöjas, särskilt som de betraktas som pubertetsmonster när det är som värst att leva.

Mats sa...

Så är det...alla som själv varit, har haft eller har...tonårstjejer, vet hur det är. I dom flesta fall är det väl så att dom växer upp till alldeles underbara människor.
Jag gör mitt bästa för att vara den goda, toleranta och förstående förälder jag tror hon behöver....får se hur långt det räcker?!

bless sa...

Det kommer att räcka alldeles utomordentligt väl.