torsdag, september 07, 2006

Manual för hemlösa.....

Vill du VERKLIGEN liva upp tillvaron för en hemlös.
Ge fan i att köpa Aluma. Gör så här istället, jag lovar att det funkar….har testat det ett antal gånger, senast igår.
Leendet och glimten i de ögon som tidigare var fullständigt glädjelösa hos den hemlöse, kommer att träffa dig som ett stenhårt knytnävsslag RAKT i solar plexus...men du kommer att må bra efteråt....jag lovar....

Nästa gång du är och handlar…lägg ner följande i korgen eller vagnen:
* En grillad kyckling (proteiner…)
* En gurka och en låda cocktailtomater (fibrer....)
* En burk potatissallad (fett…)
* En baguette, och/eller en påse Pommes Pinnes
(lyxkänsla, kolhydrater OCH fett)
* Två rullar hushållspapper, så att den hemlöse kan torka av sig, dels när han äter, men
även när han uträttar sina behov i naturen. Det som vi med tak under huvudet,
betraktar som en självklarhet, är en LYX för andra…
* En stor flaska mineralvatten. Funkar delvis som dryck, men även som tvättvatten. Även
hemlösa mår bra av att vaska av sig, men dom har sällan tillgång till vatten.

Lägg allting i en separat påse och lämna över den till den som behöver det.

ÖVERKURS
* Köp två burkar starköl och höj kvalitén på missbruket. Två burkar Tuborg Guld är bättre än
T-sprit. Att INTE acceptera att den hemlöse missbrukar, är bara patetiskt.
* Ge bort våtservetter. Om du sover i en park och vaknar upp utan att kunna tvätta dig är det
en LYX att torka av ansiktet och händerna med något som gör att kroppsodören (om än
tillfälligt..) försvinner…
* Skänk en ask cigaretter. Det ger en känsla av rikedom för den hemlöse. Att han/hon
disponerar en HEL ask…gör att han/hon inte behöver tigga ”en cigg”….. Självkänslan och
oberoendet stärks..så är det…den hemlöse kan tom. kosta på sig lyxen att BJUDA…på de
cigaretter han/hon har…dom flesta hemlösa är generösa individer....
* Investera i ett par frankerade vykort och en penna. Jag LOVAR att den hemlöse har ett och
annat säga till någon…..

Det är juh bara så…att det vi tar för givet….är en utopi för dom utan bostad….det finns inte ens på deras karta….det krävs så lite uppoffring för att höja deras livskvalitet…det handlar bara om att våga….

I somras droppade jag allergimedicin i en hemlös gubbes ögon…folk tittade på mig och skakade på sina själlösa huvuden….hur kunde jag ens närma mig honom….jag sket FULLSTÄNDIGT i det…och tittade enbart på hur hans liv blev liiiite bättre…..om än för en liten stund…. Gör du också det…..våga…..

Om du ifrågasätter mig kan jag lugna dig....jag har upplevt det på nära håll och vet vad jag pratar om....när min pappa dog förförra året var han just det....hemlös......även om han hade förmånen att få sova på ett härbärge...

Att sova sött...är inte alla förunnat.....

5 kommentarer:

Anonym sa...

säger bara en sak... and only once! beautiful! du är en rik människa i själ o hjärta! /lena

dixi sa...

Beundransvärt!

Mats sa...

Det var fina ord, tack!

Anonym sa...

Vad gör du där på ditt tradiga jobb när din själ skriker efter annat.......

Är det sant att din pappa var hemlös?

Kram, Gitte

Mats sa...

Jodå...det är tyvärr sant.
Vad det gäller mitt jobb ja......såklart är allting möjligt osv. Skyller ifrån mig och säger att jag inte ork och glädje i tillräcklig omfattning för att försöka hitta någon annan mer meningsfull sysselsättning.
Har tappat lusten lite....inte så lite heller...