fredag, september 01, 2006

Det var bättre förr....juh förr desto bättre...



Det bär mig emot att ta vissa ord i min mun. En instinkt får mig att sätta tand för tunga när jag skall uttala ett antal ord. Skulle jag, vilket gud förbjude, bli bombarderad med istäckta snöbollar av ilsksinta polska lastbilschaufförer på väg till jobbet en dag och tvingas att akut besöka sjukhuset pga. isbildning i hjärnan, hade jag inte tagit mig till UMAS.
Kör mig till MAS !...hade jag skrikit till ambulansföraren, (precis som om han inte visste vart han skulle köra..men rent hypotetiskt och för resonemangets skull skulle jag säga det ändå…).

När mina barn säger att dom vill gå till Aqva Kul, lägger jag huvudet på sned (som om det skulle göra tanken klarare att tvinga hjärncellerna tänka i vinkel…) och tittar undrande på dom, samtidigt som ett: ”Menar ni Simhallsbadet?”, pyser ur mitt för tillfället snedlagda huvud. När mitt ena barn med himlande ögon svarar jaaaa….loggar det andra in på nätet för att googla på ordet ”ålderdomshem”. En i deras ögon lämpligare lokal för mig att vistas i än det hem vi lever i. I deras ögon lever jag kvar i det förra århundradet, i den X-box och dvdfria eran där det ultimata nöjet var ett par timmars rundpingis på fritidsgården eller en stunds allmänhetens åkning i Limhamns ishall. Vid riktigt festliga tillfällen inhandlades det en flaska Cuba Cola i samband med skridskoåkningen. Nu när jag tänker efter…fick jag aldrig kvitto av vaktmästaren, som även fungerade som cafeteria med ett starkt begränsat utbud,
lemonad, punkt slut….that´s it…

Nu var det ett tag sedan, men…jag kör inte heller till Jägersro Köpcenter för att handla. När jag tänker på den platsen känns det mer naturligt att säga Wessels.
Så då säger jag det….Wessels…. Att den blinde gamle tiggande mannen med den loppätna och skabbiga schäfern, som stod utanför entrén, gick ur tiden ungefär samtidigt som den sista spårvagnen lämnade kommunen bryr jag mig inte om. För mig heter det Wessels…..

Alla som säger, EPA och Tempo istället för Åhlens har mina sympatier. Det är inte så att vi umgås frekvent, vi umgås inte ens alls. Men jag förstår och respekterar dom. Vi är byggda av samma virke och har en tyst överenskommelse som säger att vi, om vi vill, i viss mån får leva i det förgångna.
Vi får även lov att tycka att Bosse Larsson och Krister Kristensson är urtyperna för hur en fotbollsspelare skall se ut...spela och agera rent allmänt.
(Även om Bosse Larsson efter en match slängde ur sig det klassiska:
"Det blev juh 1-1, det borde blitt tvärtom.....)
Vi har rätt att cykla utan frigolitmössa och har även rätt att tycka det är mer spännande att spela flipperspel än att virtuellt slakta människor i ett Xbox360.

Bakåtsträvare, jag? Nääähh…..nostalgisk…kanske….men det är juh bara så…att i vissa avseenden….är den enkla sanningen den....att:

Det var bättre förr….och juh förr desto bättre……

4 kommentarer:

bless sa...

Jag tycker inte "att det var bättre förr" min läggning är av det ompitmistiska slaget och jag tror alltid att det blir bättre. Och dessutom trodde jag att sådan uttalanden som Bosses:"Det blev juh 1-1, det borde blitt tvärtom." var det som gjorde en fotbollspelare klassisk.

Fast jag var ganska bra på rundpingis:)

dixi sa...

Bakåtsträvare? eller hur! *s*

Nä, inget går upp mot ..framtiden ...
varför se bakåt på något som inte går att förändra,bättre då att förändara nuläget och frammåt medan det går...sa hon :)

dixi sa...

..och log.

Anonym sa...

visst kommer jag ihåg EPA i Kronprinsen, å Tempo, å 4:an som jag åkte till skolan med i sjätte klass från Stadsbibblan till Mellanheden -plingpling, undrar om spåren finns kvar....? å Golden Days på Gustav...ja, det var tider det../MA