måndag, augusti 28, 2006

Ständigt dessa klyschor...



"Livet leker"....
finns det ett uttryck som brukar användas när tillvaron är på topp. När solen skiner och man befinner sig i en oändlig nedförsbacke, med en till synes aldrig sinande medvind i ryggen.

Sedan finns det stunder där det mer känns som att;
"Livet leker MED mig...."
Ett uttryck som är väldigt snarlikt det förstnämnda...endast sex bokstäver extra, men med en lika fundamental som milsvid skillnad i betydelse. Tänk vad två vokaler och fyra konsonanter kan göra...



För så är det...livet leker med mig. Som en pingisboll i en torktumlare, lika stora (eller små...) möjligheter att påverka det som händer, bara att vänta tills timern slår av strömmen.
Som att sitta fastspänd i en soffa och tvingas titta på en värdelös videofilm där någon stulit fjärrkontrollen för mig, där jag vare sig kan stänga av eländet eller ens snabbspola mig framåt.

Bara att gilla läget....bara att bryta ihop och gå vidare.....Tänk....det kunde varit värre.....
Herregud vilka klyschor....låt mig slippa höra tack...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det du vill höra då??

Mats sa...

Allt annat än klyschor som är något man reflexmässigt kastar ur sig, istället för att fundera och och komma med något genomtänkt.

Anonym sa...

Du kan mer än du tror...du måste bara vara tydlig och våga lita på att du faktiskt är kapabel till förändring dit du vill.
sen att hitta vägen dit.. ja, det kan bli många omvägar.

Du är kankse inte är riktigt där änn ,där du kan se möjlighetera, men de finns bara du har tålamod(och det har man juh inte ).
Ta hand om dig!/ M

Anonym sa...

Formar vi vår egen verklighet med våra tankar och handlingar eller väljer vi att vara offer för omständigheterna? Omvärlden speglar bara det vi innerst inne tror.
Mina uppriktiga komplimanger angående ditt skrivande och din fantastiska humor. Du har gåvan.
Lycka till i livets villervalla!

Mats sa...

Såklart har du rätt i att vi själva formar vår egen verklighet.
Vi väljer själv om vi vill vara offer eller förändra den situation vi inte trivs i. Det är bara det att det kräver motivation och energi, råvaror vi emellanåt lider brist av. För det är juh så, att så många fenomen ställer krav och suger energi. Lätt att prioritera bort sig själv i ivern att hjälpa andra. Vilket inte alltid är rätt, såklart....allting börjar hos individen. Mår inte den bra och är i balans kan han/hon inte hjälpa andra. Tror jag....

Anonym sa...

Stjäl engergi av de som är glada i stället!

Anonym sa...

Här är det tankens kraft som spelar in...Vi blir och känner oss som vi själva tänker..Egna val. Vi kan välja på morgonen att må bra eller tvärtom. Lätt sagt, men så är det...Finns en man som jag lärt mig mycket av. Lars-Eric Uneståhl, Mental tränare.

Förstår samtidigt dig.

Kram

Mats sa...

Håller med....har inte läst Uneståhl, men Pollak som är inne på samma linje. Hans bok "Att välja glädje", handlar om just det, att vi alltid har möjligheten att göra ett val. Vi kan välja om vi vill bli ett offer, eller om vi vill ta en annan väg.
Tyvärr saknas ibland den kraft som krävs för att välja den för stunden jobbigaste vägen.