måndag, augusti 21, 2006

Lägenhetsgolvet är fyllt med tappade sugar....

Har drabbats av fullständig mental torka. Helgen har sugit musten ur mig, min söta...lilla...kloka...omtänksamma dotter har förvandlats till ett pubertetsmonster.
Diskussionerna och konflikterna som ploppar upp allt som oftast tar på krafterna, suger energi.
Det händer att jag kommer på mig själv med att jag sitter i soffan och tittar på tv utan att veta vad jag tittar på. Tankarna är någon helt annanstans...jag blir förtvivlad, ledsen, förbannad om vartannat.

När jag går in på hennes rum för att väcka henne på morgonen stannar jag upp i ett par sekunder för att bara titta på henne. Hon är så söt och bara ett barn, min lilla tjej. När jag kramar om henne och viskar ett: "Godmorgon" i hennes öra är hon fortfarande den där milda lilla tjejen, det kommer ett hest; "Godmorgon.." tillbaka och kramen jag får kommer från det djupaste och mest innerliga av hennes hjärta.
Den känslan ramar jag in och bär med mig. Plockar fram den när jag behöver det....
Visst...jag VET....hon kommer inte att vara ett barn i all oändlighet. Jag har inga problem med att hon växer och utvecklas, det ligger såklart i människans natur, MEN...
Dom absurda diskussionerna, vansinnesutbrotten, dörrarna som smäller och skriken som ekar mellan väggarna gör så ont. Både i mig och i henne.
Vill juh att vi skall må bra...både hon och jag.
Måtte djävulen ta den som uppfann puberteten!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du käre cirkusdirektör...vad är det man nu säger...

"Been there, done it..."

Puh!...vet vad du går igenom...och det är verkligen inte kul.
Min "lilla"...vill inte vara liten längre och gör enormt uppror hon med nu...
om det fortsätter i denna takt så gissar jag att jag är vithårig till jul!


Q-36

Mats sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mats sa...

Det är en prövning, gäller bara att vara konsekvent och inte vika ner sig. Enkel mening att uttala, men lite svårare att leva upp till...

Anonym sa...

mmmm....förstår att ditt huvud snurrar med tankar på hur du ska kunna hantera detta.

finns inga enkla lösningar...inte några raka vägar att gå...

men sitt en stund o fundera på hur det var själv i den åldern...

då kommer du säkert fram till vilket helvete det var att försöka hitta en egen identitet. att försöka skapa ett oberoende ett eget liv under en annans människan riktlinjer.

skydda din dotter från faror
ge henne utrymme för den hon e
men tappa inte bort dej själv utan var den tryggehet hon behöver.

Mats sa...

Du har helt rätt i det du säger "anonymous". Gäller att hålla koll på både piskan och moroten....
Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar!