torsdag, augusti 24, 2006

En rökfylld morgon....



För ett par dagar sedan bestämde jag mig för att cykla till jobbet istället för att ta bilen. Ett klokt beslut med ett antal oförutsedda fördelar. Att sitta inkapslad i en bil gör att man missar så mycket intryck, man sitter där som en guldfisk i en skål utan att sinnena berörs av så mycket mer än radion och en och annan svordom över bilisters inkompetens och dåliga omdöme. Imorse sken jag upp efter endast ett par minuter på cykeln. När jag passerade fiskehoddorna vid museet, dök det upp ett rökmoln som doftade alldeles underbart. En av fiskarna har ett litet rökeri, och det var där doften kom ifrån. Från vänster dök den upp, röken. När jag tittade åt höger fullkomligt badade Malmöhus (slottet..) i ett bombardemang av solstrålar. Utan att förstå, bara genom att KÄNNA, sken även jag upp…i ett leende. För ett par sekunder värmdes hela jag av en oförklarlig lyckokänsla. Kalla mig patetisk, men just då insåg jag att det är det lilla och oförväntade som lyser upp och sprider verklig glädje. Bara man är öppen...mottaglig.

Nej, jag har inte gått med i livets ord, jag har inte heller trillat och slagit huvudet.
Vet inte var inspirationen kommer ifrån som gjort mig på bättre humör, eller det gör jag kanske? Finns ingen anledning att analysera sönder något så positivt, tror jag skall unna mig lyxen av att njuta och må bra helt enkelt……

5 kommentarer:

bless sa...

Är du säker på att du inte är på väg in i Livets ord;)

Mats sa...

hablagallahallevamna hallelujah hör herrens bön vamnahackalalla...

Vad sa du förresten?

:)

dixi sa...

Det är de där tillfällena som gör en lyckligast i världen bla.

Anonym sa...

Visst är det härligt att cykla! Dofter, synintryck, alla människor man ser,glada barn som dansar fram o sparkar på en sten! De som sitter o kör sina avgasmonster för att de är stressade till sitt jobb, tänk vad de missar! Ja du cirkusmax, ett klokt val! Tror varken du är hellörad eller har slagit i huvudet! Bara klok som vanligt!/Lena

Mats sa...

Tackar för komplimangen...har alltid sett det som en förolämpning när någon kallas för "hellörad"....

Om jag uppfattas som att jag INTE är det, tar jag det som en komplimang!