tisdag, augusti 15, 2006

Inställningar....

Så där….nu kan den som vill lämna kommentarer också. Hade visst missat det i inställningarna. Men jag får höra det ibland….att jag har dålig inställning. Då brukar jag säga emot. Att min inställning inte stämmer överens med resten av världen betyder inte att den är dålig.
Mahatma Gandhi tex. han hade en enormt fin inställning till livet och ett sällsynt gott omdöme. Möjligtvis grumlades det av att han gifte sig blott 13 år gammal, förvisso med en jämnårig flicka. Men ändå, hallå….visst....han levde i en annan tid och i en annan kultur, men…hallå…Mahatma, vad tänkte du på…eller tänkte någon annan åt dig....jag säger inte att den personen var dum. Han hade kanske bara otur när han tänkte...

Hitler däremot…hans inställning var inte att leka med. Den var diametralt motsatt till Gandhis. Adolf tyckte att Mahatma hade en extremt dålig inställning till livet. Gandhi trodde på Satyagraha, en tes som säger att konflikter skall lösas utan våld. Hitler trodde inte på något annat än våld, dom var totalt olika varandra. Mer olika än Piff och Puff….som är ganska lika varandra i jämförelse med Adolf och Mahatma. Kanske ingen relevant jämförelse, men åtminstone log jag när jag tänkte tanken, och det är väl det livet delvis går ut på....att le....

Vad jag ville komma till var att det således är konstaterat att en inställning sällan är FEL, däremot kan den avvika från någon annans…
Förresten…slog indierna världsrekord i arresteringar efter mordet på Gandhi. 17 000 som tillhörde den sekt som låg bakom mordet fick skaka galler. Två av dom avrättades genom hängning, undrar vad Mahatma tyckte om det….

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha, måste bara lämna en komentar. Höll på att skratta ihjäl mig när jag läste-Plötsligt i Vinslöv,hade nästan glömt den, den var ju skit rolig, riktiga orginalare, dem var som på låtsas men ändå på riktigt, fattar du, hahaha. En eloge till dig att du läst dummskallarnas sammansvärjning. Läste den för första gången för ca 10 år sedan, har ALDRIG hört nån annan som läst den. Den får 10 av 10 möjliga/Tiff

Mats sa...

Tack för komplimangen.
Dumskallarnas sammansvärjning är väl inte den mest lästa boken i världen, men definitivt den roligaste JAG läst.

dixi sa...

Klart livet går ut på att le, Viktigt juh!
Kul att du har hittat till bloggland :)
och du...Plötsligt i Vinslöv...
jo, den är bra.
Men köpa den ...där gick gränsen för mig *s*

bless sa...

Men Dumskallarnas sammansvärjning är inte den någon slags standard litteratur för uppväxande ungdom. Jag tycket att alla läste den när vi var i 25-års åldern. Det var den och Spelaren, Parfymen, en hel del Marquez, Steinbeck, Hemmingway, Brögger, Nïn, Miller, och Östergren. Nästan som folkpartiets litteraturkanon fast för unga med konst i sinnet. Fast det känns som jag glömt en hel del av allt man skulle ha läst. Nu läser jag Cecilia Hagens bok om prinssessan Diana, utmärkt när man vill somna:)

Mats sa...

Bless..
Du har kanske en poäng. Nu när jag tänker efter inser jag att jag läst alla författare du räknar upp, förrutom Niin....
Parfymen....var det Suskind
(med tyskt Y..)?
Oavsett vilket, står jag för att jag tycker att både
"Dumskallarnas sammansvärjning" OCH... "Parfymen" är två kolossalt bra böcker, gediget hantverk....

bless sa...

Det var väl just att de var bra, som gjorde att de kom upp på den improviserade litteraturkanonen. Jag läste alla i kanonen och gillade mycket av det. Man ska aldrig skämmas för at man gillar något/någon, som jag ser det. Det är värre at inte gilla:)

Jag minns faktiskt inte vad Parfymen författaren hette. Så där är jag inte till någon som helst hjälp.

Anonym sa...

Först...Kul att du börjat blogga! Kan inte tänka ut någon mer perfekt till detta, du vet att jag gillar ditt sätt att skriva..

Sedan..kan informera att författaren till "Parfymen" hette Patrick Suskind (tyskt u).

/Q-36