lördag, november 20, 2010

Som en dekal man sätter på bakrutan av en bil...


Vet inte vad det är för fel på mig. Eller, jo...jag är medveten om att jag har mina brister. Några av dom har jag fått diagnos på, men inte alla. Bra...och dåligt. Hur skall jag kunna tillfriskna om jag inte vet vad vilken sjukdom jag lider av, liksom....

Försöker ställa diagnosen på en av sjukdomarna jag lider av:

"Bildekalssyndromet" - Symtomen yttrar sig på så sätt att den sjuke allt som oftast och fullständigt obefogat, hasplar ur sig klyschor av det slag man brukar finna på dekaler som sitter på bilars bakrutor. Sjukdomen bottnar i en total avsaknad av impulskontroll. Ett par exempel på klyschor:

* "Hjulet snurrar, men hamstern är död...:"
* "Det är faktiskt insidan som räknas..."
* "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder..."
* "Vad gör det om hundra år?"

Omgivningen i allmänhet och den yngre generationen av den i synnerhet, lider oftast mer än sjuklingen själv, som oftast inte lider alls. Det så kallade bieffektssyndromet "Lycklig idiotsyndromet". Det är ofta en plåga att lyssna på allsköns meningslösheter och inte sällan bryter folk i närmiljön ihop i ren utmattning.

Stödföreningar finns för anhöriga till de med "Bildekalssyndromet". Där samlas likasinnade för att finna stöd i varandra och för att utbyta hörselkåpor och diverse tips för hur tillvaron skall hanteras för att bli dräglig att leva i (läs ÖVERleva i)när man lever nära någon med "Bildekalssyndromet".

4 kommentarer:

Anonym sa...

För mig finns det värre saker att tvingas acceptera och leva med! Du har en fantastisk förmåga att finna skrivämnen!

Mats sa...

Tack!
Alla har vi våra ok att bära, just detta är ganska lätt...lite det som var baktanken och undermeningen. Olikheter är bra och det mesta som avviker från normen är bara kul.

Anonym sa...

Haha ja visst är det oerhört komiskt vilka kommentarer man slänger sig med...och de är ofta rätt generationsbundna, eller hur! För min mormor skulle inte "Rocka fett" ligga lika lätt i munnen som "Oj, magen känns som en spärrballong"! :-)
Jag gillar dina kloka, vitsiga, genomtänkte och slående inlägg här! Ha en go kväll Malmöpågen

Mats sa...

Hej Malmöpåg!
Tack för värmande ord, tack!
Det är som du säger, det går mode inte enbart i kläder utan även i ord och uttryck. Precis som att kläder får sina revivals, hoppas jag fortfarande på att det skall blåsas liv i bortglömda ordskatter som tex: "fubbick", "spela Allan", "bengaloo", osv....

Ha det gott!
/ Mats