måndag, november 15, 2010

Fredsarbete i tvättstugan....


Kom på mig själv med att stå i tvättstugan en dag och stirra IN i tvättmaskinen. Som om jag snorklade i Röda havet och spanade efter färgglada "Hitta Nemo-fiskar". Vem lurar jag?...löd frågan jag ställde till mig själv när jag insåg, att det mest upphetsande mina ögon fångade var ett par förvisso rena, men ändå...kalsonger, som snurrade rundor i en rostfri cylinder. Hur upphetsande på en skala 1-700 000 ? Kanske....2,5....en bra dag....

Det finns bättre sätt att spendera sin tid på, men man är ändå fast i tvättstugeprocessandets återvändsgränd när man väl satt kolven i bokningstavlan. Det är inte lönt att gå upp i lägenheten igen eftersom det "bara" dröjer två minuter (som alltid blir tre-fyra...) innan den inre rösten viskar: "Sesam...öppna dig..." och det förargliga klicket i luckan ljuder och skänker dig nästa högtidsstund; Hänga tvätt.....

Finns bättre sätt att spendera sin tid på. Men å andra sidan finns det också sämre sätt att använda sin tid på. I skenet av att invadera främmande länder, rycka handväskor från rullstolsbundna pensionärer och/eller spontanmisshandla oskyldiga, framstår det som rena fredsarbetet att stå i tvättstugan och kalsongspana.

Att jag inte tänkte på det! Hur meningslöst än något upplevs vara för stunden, finns det ett sätt att se på det, vända och vrida på det hela, som gör att livet känns meningsfullt....om jag bara anstränger mig, tänker efter....

*

2 kommentarer:

Anonym sa...

En måndagskväll i tvättstugan...tänk så många du delade den aktiviteten med:-)))

Angel sa...

eat or be eaten... :)

****
>^._.^<