tisdag, september 15, 2009

"Den som förlorar en illusion, vinner en insikt."


"Den som förlorar en illusion, vinner en insikt."

Det finns inga förluster som inte innebär vinster. Däremot vinster som inte behöver innebära förluster. Det ena utesluter ibland det andra här i livet. Ibland och kanske tom. ofta står vinsten däremot inte i proportion till förlusten. Som när du köper en trisslott för 40 spänn och skrapar fram en vinst på 20 kronor. Tex....
Beroende på hur du ser på det hela har du i slutändan förlorat, men om du vänder på resonemanget kan du säga till dig själv: "Ja, jag förlorade en del, men vann lite, inte allt, men liiite. Det kunde varit värre." Å ena sidan...å andra sidan....vinner du kanske en dag en miljon efter att först ha förlorat de 40 kronor som krävdes för att du skulle få lotten i din hand. IBLAND är vinsten OFANTLIGT mycket större än förlusten.

Vad som kunde varit värre concerning illusioner, är att du KUNDE tvingats leva med en illusion år efter år för att efter en lång tid förlora den. Ett scenario som gör vinsten lägre och därmed förlusten större, enkelt. Förluster av illusioner ger smärta, ju längre tid i illusioner, desto större smärta vinner du. Ju kortare tid i illussioner, desto MINDRE smärta vinner du. Inte illa, att vinna något när du trodde du förlorat. IBLAND är vinsten av insikten OFANTLIGT mycket större än förlusten. Ett resomemang inte enbart applicerbart på trisslottsskrapande utan även illusionsraserande.

"Den som förlorar en illusion, vinner en insikt. Ju tidigare du förlorar illusionen, desto mindre blir smärtan och därmed blir priset för insikten mindre."

Bra att veta så här i den emotionella lågkonjunkturens tider då det är lätt att falla för Laberokonstruktioner och klamra sig fast vid dom istället för att minska förlusten genom att avslöja dom i tid. Även om det gör ont, gör det MINDRE ont än att vääänta, vääääänta vänta.

Allt är verkligen inte det vi först tror att det är. Det vi först ser visar sig ofta innehålla annat än det vi initialt trodde. Som bilden ovan, hur många ansikten hittar du? Ingen fara, du kommer inte att få mer ont ju längre tid det tar att upptäcka fler och fler ansikten. Se det som en övning i att krossa illusioner, ju fortare desto bättre heter receptet som ger mindre smärta, concerning illusioner. Vinsten blir densamma, men priset lägre.....

8 kommentarer:

Bella sa...

Tack min vän för underbara ord! För ibland känns det som om du skriver direkt till mig...om mitt liv (nu menar jag inte att det är så). Jag har levt i en illusion i många år... på många olika plan. Så visst blir smärtan stor...men smärtan har redan varit stor länge nog.
Så att byta ut den mot en annan sorts smärta blir nog inga problem. Jag kommer att lära mig att hantera den också. Faktum är att jag ororar mig mer för andra än för mig själv....

Men det ligger väl i min natur...så länge alla andra har det bra så spelar det ingen roll hur jag mår.

Kram Bella

Bella sa...

Glömde... vad är svaret på hur många ansikten det finns?

Mats sa...

Förhoppningsvis, tyvärr och förmodligen är det många som känner som du. Texten är inte adresserad till dig, men intressant att du upplever det så.

Ha en bra dag och fortsätt ta hänsyn till andra, men glöm inte bort dig själv.

/ Mats

P.s Finns inget facit, men trådar på nätet säger att folk hittat allt från 69 till 217 ansikten i stenar på gatan i väggen, på himlen osv osv. D.s

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hello. My wife and I bought our house about 6 months ago. It was a foreclosure and we were able to get a great deal on it. We also took advantage of the 8K tax credit so that definitely helped. We did an extensive remodeling job and now I want to refinance to cut the term to a 20 or 15 year loan. Does anyone know any good sites for mortgage information? Thanks!

Mike

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

Anonym sa...

Tänker...

Priset är det vi betalar
värdet det vi får.
De gäller att finna ut
vad som
är vad...
:-)

Fantastiskt fin text.
Mia

Mats sa...

Tack Mia. Det har verkligen inget med vartannat att göra. Ibland betalar man ett högt pris utan att få något tillbaka överhuvudtaget.

Tack för fina ord och tack för besöket.

/ Mats