onsdag, augusti 27, 2008

Tjoho! JAG är värdefull!


Att jag from. idag betraktar mig som exklusiv, innebär INTE att jag fått storhetsvansinne. Däremot skall jag fortsätta jobba med att vägra acceptera människor i min sfär som inte accepterar mig som jag är. Det är väl en rättvis tanke?
Acceptera mig som jag är, eller gå till någon annan. Det innebär inte att jag enbart skall omge mig med likatänkande och ansöka hos länsstyrelsen om att få heta Hitler i efternamn. MEN:
De som jag anser inte tillföra mig eller mitt liv något, eller tom. påverkar mig negativt, kan fortsätta trakassera någon annan, dock icke mig.

Så from. idag är jag enligt det filosfiska begreppet en; logisk exklusiv disjunktion:
" En logisk exklusiv disjunktion förenar två påståenden till ett nytt påstående med betydelsen att NÅGOT av påståendena gäller. Du får välja ETT av alternativen:
Ta mig som jag är ELLER gå till någon annan....."

Dessvärre har jag tidigare i livet levt som en; logisk INKLUSIV disjunktion:
"Där gäller BÅDA alternativen i meningen. Du får ta mig som jag är ELLER ta mig och forma mig till den DU vill jag skall vara, välj själv!"

Den tiden är förbi. Nu vill jag bli accepterad för den jag är, passar inte det får man gå vidare enligt "allt eller inget principen".....JAG är för värdefull för MIG för att acceptera att bli formad till det någon annan vill ha....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var tillsammans med en man ett tag, kände att det inte var riktigt rätt. Min mor sa "man kan forma dem".
Jag svarade "Jag vill inte förändra honom. Vi är helt enkelt inte "rätta" för varandra."
Jag håller fast vid det. Kan det vara därför jag forfarande är singel? *s*

Härligt att läsa om din insikt!

Mats sa...

Det var klokt resonerat av dig. Det är bättre du är ensam i ensanhet än ensam i tvåsamhet....

Tack för komplimangen!

/Mats

Anonym sa...

Tänk, om man (läs jag), hade kommit till denna fulla insikt som du beskriver, mkt tidigare i livet, så hade jag (läs jag), kanske besparat mina nära o kära en hel del.....
Tänk om världen hade fler Cirkusdirektörer som du, det hade hjälpt!
/en av dina trogna cirkusprinsessor, som också gjort en o annan piruett här i livet....:-)!

Mats sa...

Det var en oerhört vacker komplimang, tack!

Något av det finaste man kan ge en annan människa är just insikt, eller HJÄLP till att komma dit, så, tack än en gång!

Skall erkänna att jag undrar vem du är....även om jag respekterar att du vill vara anonym, tigger jag om en ledtråd!

Ha en underbar dag... / Mats

Anonym sa...

Hej herr direktör, detta är "anonym" *L*. Ingen cirkusprinsessa kanske för tillfället, men en trogen beundrare av din blogg!
Som en liten ledtråd kan jag ge dig : att jag har gjort många piruetter o den senaste skadade dock inte mitt knä *L*, men mitt självförtroende! Kram! /L