söndag, januari 04, 2009

Tjuvfiske....


Min nyvaknade fascination över ordningsmakten i allmännhet och den malmöitiska varianten av den, i synnerhet, har berikat min värld!
Plötsligt har mina ögon öppnats för den för mig hittills i princip....okända världen. Varför den bara är I PRINCIP okänd går jag inte in på i detalj. Försöker snacka bort faktumet genom att säga:

Kolla! TVÅ prepositioner i rad!

Och hoppas att tillräckligt språkperverterade människor går på det gamla tricket. Det är dessutom sant. I meningen: ...går jag inte in PÅ I detalj.... landar faktiskt två prepositioner efter varandra. Nåväl!

Malmöpolisen var på jakt efter bovar. Fråga mig inte hur det gick till, men oavsett vilket slutade det med att en konstapel (det framgår inte av bilden om det var Kling eller Klang och hade dom haft plommonstop på huvudet hade man inte heller kunnat säga vilken av Dupontarna det var...)landade på knä framför en brunn med en håv i näven. TACK...för att jag äntligen förstått var ordet "tjuvfiske" härstammar ifrån...

Jag som levt i tron att det hade något med illegalt fiske att göra....
Så dumt...och vilken tur att jag lever i en kommun där ordningsmakten hjälper till att reda ut språkliga missförstånd!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Litet tips. Brukar läsa din sida. Men du börjar skriva för långa inlägg, så man gäspar imellanåt, även om de är bra!
En vän/Anonyma

Mats sa...

Vad tråkigt...om du blir uttråkad...ingen komplimang att texterna är gäspframkallande direkt. Men...ärlighet varar längst även om man är anonym, så vad bra att du är det....och tack för tipset...

BellaLL sa...

Neeej... inte alls för långa inlägg. Det trevliga varar längre.

För kort kan lätt bli ganska så substanslöst. Ungefär som amerikanska sk underhållningsprogram.... fast där kan de hålla på hur länge som helst om ingenting alls... Det måste vara en speciell förmåga att göra tv-program som är helt substanslösa och kan pågå i en timme....eller i värsta fall två....

INTE anonym....

Bella