fredag, april 27, 2007

Tung eller ung? Endas en konsonant skiljer de två begreppen åt.


Tidigare idag skulle jag inhandla en flaska vin. Notoriskt trogen som jag är gentemot det svenska samhället och dess förordningar, löd jag den uppmaning som ställdes till mig via en skylt i lokalen. När jag kom fram till kassan visade jag upp mitt körkort för att identifiera mig. Kassörskan hånlog åt mig och i samma ögonblick kikade jag småsvettandes upp mot den skylt jag tidigare sett.

I mina ögon stod det:

"Om du tycker du ser tung ut, visa leg. i kassan"


Jag hade läst fel. Det stod de facto:

"Om du tycker du ser UNG ut, visa leg. i kassan"


På tre sekunder hade jag vidimerat för omvärlden att jag inte enbart betraktades som gammal (eftersom dom INTE ville se mitt leg pga. att dom med blotta ögat såg att jag var äldre än 20), dessutom hade jag blottat mig själv. Att jag själv såg mig som tung, gjorde dessutom att jag lika gärna hade kunnat skriva ett plakat i bästa första Maj stil och hoppa med i tåget:


"Jag är gammal och fet, nu vet ni det."


Det enda positiva med historien är att texten på skylten rimmade.

Nu vet ni det....

P.s Det är INTE jag på bilden....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fet tror jag knappast, gammal -----defenitivt inte, men lite åldersnojig kanske! Ja det var tider det när man fick visa leg för att man var för ung, nu frågar de på bussen om man ska ha pensionärsrabatt.....o alla ungdomar reser sig artigt upp för en.....nä, jag har INGEN åldersnoja,,,,,Kram!/Lena (49)

Anonym sa...

Det kvittar om du är smal, tjock, ung eller gammal. Du kommer alltid att vara en pajsing
kram den andra Lena