tisdag, mars 10, 2009

Äntligen trillade poletten ner, Göteborg ÄR humorns huvudstad....


Jag har alltid hyst en aversion mot det som definieras som "Göteborgsvitsar". Tycker det blir konstruerat klämkäckt och kladdigt krystat med alla dessa mer eller mindre långsökta ordvitsar. Ett exempel....
I Göteborg tryckte någon upp ett antal röda sittunderlag med texten: "Rö va?"
Jättekul.....röd...va?....röva....get it?

MEN....nu har en gubbe som heter Sture Allén fått mig att revidera min uppfattning genom att leverera en klassisk "verklighetenöverträffardikten".
Sture är 80 år gammal och satt under många år med i Svenska akademin och var där ständig sekreterare. Denna merit har gjort honom till språkikon i hela Götelaborg med omnejd...
Det har byggts en ny fotbollsarena i Göteborg där bananerna i pyjamas skall sparka boll. Arenan är givetvis inte lika ståtlig som den i Malmö, men vem hade förväntat sig det? Få städer har en Pildammspark och en Turning Torso att använda som fond till nya skrytbyggen. Så det är kanske inte helt rättvisa förutsättningar, vad vet jag? Jag är bara en ödmjuk Malmöit....

Göteborg hade redan två arenor, Gamla och Nya Ullevi.
I alla fall....skulle den sprillans nya arenan byggas på samma plats som den äldsta som hette: "Gamla Ullevi". Arenan som byggdes EFTER den, fick det klatchiga namnet: "NYA Ullevi" och den då "gamla" arenan fick det innovativa namnet: "GAMLA Ullevi"....göteborgsvitsigt värre...

När den nya arenan nu står klar och skall döpas kontrakterades mannen med svart bälte i svenska; Sture Allén, som konsult. Mannen, myten och legenden skulle tvinga sin hjärna i spinn och ur densamma skulle ett fantasifoster i form av ett fyndigt namn på arenan värkas fram.
Efter att ha fakturerat Göteborgs kommun de 32 timmars jobb (a´1400 kronor, totalt 44800 kronor) han la ner på att kläcka namnet släppte han bomben, det nya namnet....under pompa och ståt, ackompanjerat av trumvirvlar och fanfarer offentliggjordes namnet.

Och namnet på den nya arenan blir, tadaaaa!: "GAMLA ULLEVI"!

Göteborgsk humor fast PÅ RIKTIGT....
Det Kurt Olsson, Sten-Åke Cederhök, Hagge Geigert, Kal å Ada inte lyckades med fixade Sture Allén. Jag ger mig, nu har jag kapitulerat, medvilligt erkänner jag:
Göteborg ÄR humorns huvudstad!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!
Mvh/Ung Göteborgare ;)
Fast numera Gammal malmöit;)
Kram/Lena

Mats sa...

Aha! Det är till att vända kappan efter vinden? När du var ung var det coolt att vara Göteborgare men nu passar det att vara Malmöit?

Kram på dig själv!

/ Mats

Anonym sa...

Ha ha ;)
När jag var ung bodde jag i Göteborg, men sen flyttade jag till Malmö;)Och är numera som Kalles randiga: lite av vart... Men det fattade du visst det.....
Tramspelle;)
Kram , ha en fin dag!/Lena