torsdag, mars 12, 2009

Svart bälte i otacksamhet...


Det är bara att konstatera. Hade otacksamhet varit en kampsport hade jag haft svart bälte i det och vunnit fler Osguld än min moster Anita. Vilket förvisso inte är en merit eftersom hon aldrig vunnit något, men ändå....

Efter att ha bläddrat i den Rabattguide jag så generöst fick av en vän med de värmande orden:
"Ta den här, den kan du behöva!"
Konstaterade jag att jag är just det, otacksam, i kubik dessutom.

Jag gläds inte åt att jag har 5 % rabatt på Teknikmagasinets radiostyrda bilar. Ej heller ser jag vinsten i att "Palm design" på Möllan erbjuder mig 5 % rabatt på brudskor. Hade rabatten gällt på brudar hade jag åtminstone förstått tanken bakom budet. Men, har man som jag ingen brudfot att stoppa i skon känns det meningslöst.
Otacksam is my middlename....

Inte nog med det. Häftet har dessutom gett mig MINST en ovän för livet. Tjejen på "Fotomsorg" och jag hamnade på kollisionskurs ganska omgående. När jag krävde mina 20 % i rabatt för att jag ville träffa Frans till ett reducerat pris idiotförklarade hon mig på studs. Att jag inte visste vad en frans och brynfärgning (INKLUSIVE plockning dessutom....) var tyckte hon gav henne rätten att förakta mig. Jag höll inte med och krävde med en dåres envishet att få träffa denne Frans som verkade så trevlig att han figurerade i Rabattguiden. Det gick väl inte att missförstå? Det stod ju klart och tydligt: 20% rabatt på frans och brynfärgning. Vi kom aldrig vidare.....

Förmodligen är hon släkt med kärringen på Bertoni i Lund. När jag hävdade min rätt och krävde att få köpa jeansen hon hade på sig och dessutom till ett rabatterat pris bara glodde hon på mig som om jag kom från en annan planet. Vilket jag i sammanhanget kanske gör. Jag är en snäll gosse från Malmö och hon en elak tant från Lund. Hur olika kan man bli? Whatever....trots att jag hjälpte henne på traven och högläste ur häftet:
"100:- rabatt vid köp av VALFRIA jeans, hör tant illa? Jag vill köpa DINA jeans!"
Ja, trots min hjälpsamhet sket det sig.

Det enda rabattguiden gav mig var insikt, vilket förvisso inte är att förakta. Och ja.....

Jag, VET, jag är en otacksam jävel, men det visste jag redan innan...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och vännen som gav dig rabatthäftet, hur tänkte h*n? ;o)

Gillar ditt brudskotänk!

Hoppas att du får en dejlig vecka!

Mats sa...

Vännen som gav mig rabatthäftet är inte känd för sin effektiva tankeverksamhet. Men han är snäll mot barn och djur!

Ha en dejlig vecka du också!

/ Mats