söndag, augusti 23, 2009

Alla heter inte Glenn i Göteborg och alla i Limhamn ställer inte till oroligheter....


Hakar på trenden om att publicera mail jag skickat i min blog. Läste en artikel i dagens sydsvenska som jag reagerade på. Skickade nedanstående mail till tidningen.
Läs artikeln genom att klicka HÄR.

P.s Fiskargubben på bilden från Limhamn är totalt oskyldig, han tillhör trots maskeringen INTE "Reclaim-rörelsen" D.s

------------------------------------

Hej,

I en artikel om oroligheterna på Rosengård i dagens sydsvenska uttalar sig en boende i området så här:

"– De kommer hit och ställer till problem och vi vill inte ha dem här. Det blir bara en massa våldsamheter som ger Rosengård dåligt rykte. De kan väl ha sina fester hemma i Limhamn, sade Mohammed Aburid och undrar varför Reclaim-deltagarna är maskerade."

Vill bara meddela att jag bor på Limhamn och inte var på Rosengård för att bråka igår. Vore tacksam om ni ville informera polisen så att dom inte knackar på min dörr och arresterar mig. Jag är orolig för att polisen nu skall göra massgripande eftersom vi Limhamnsbor uppenbarligen är en kollektiv fara för det svenska samhället i allmänhet och det rosengårdska i synnerhet. Jag förstår deras rädsla, för så funkar människan, det man inte känner fruktar man. Precis samma mekanismer som ligger till grund för all främlingsfientlighet oavsett om den är riktad mot muslimer på Rosengård eller gamla sillfiskarsläkten i västliga förortsområden.

Det trista i sammanhanget är att media (i det här fallet Sydsvenskan) publicerar fördomsfulla uttalande som grovt generaliserar och stämplar en hel stadsdelsbefolkning genom antaganden, inte fakta. Jag har flera goda vänner som har alibi för gårdagskvällen. Familjen Lindberg på Vikingagatan hade kräftskiva vilket kan styrkas av samtliga inbjudna. Då flertalet gäster/alibivittnen var från Limhamn förstår jag om ni ifrågasätter trovärdigheten då de bor i ett område vars invånare regelbundet åker till Rosengård och ställer till problem (källa: Mohammed Aburid, Rosengård). Lyckligtvis fanns en familj från Svedala på festen, även Kalle Johansson som har separerat och nu lever singelliv i exil i Klågerup var på plats, vilket borde säkerställa äktheten i deras vittnesmål om att inte samtliga Limhamnsbor minglade på Shellmacken på Rosengård igårkväll. Vill bara säga emot Mohammed och informera om att det finns familjer som tog honom på orden och hade sin fest hemma i Limhamn igår. Vill också förklara att ansiktsmaskeringarna i form av lustiga kräfthattar inte bars i syfte att dölja identiteten. Något han undrar över i sitt uttalande om hur Limhamnsbor klär sig när dom idkar samkväm under Reclaim the streets-flaggan. Det är en svensk tradition i stil med Ramadan vars gemensamma faktor är att de båda firas i Augusti.

Jag känner mig djupt kränkt efter att ha blivit uthängd i media som en som citat; "Ställer till problem och orsakar en massa våldsamheter". Bara för att jag bor i Limhamn ställer jag inte till med problem. Det är en grov förolämpning att på lösa antaganden hänga ut en hel folkgrupp och ni på Sydsvenskan är i allra högsta grad medskyldiga eftersom ni med gott mod publicerar detta. Kommentaren är dessutom totalt gripen ur luften eftersom det så vitt jag kan läsa, inte är säkert att någon i "Reclaim-gruppen" härstammar från Limhamn. I så fall handlar kommentaren inte enbart om hets mot folkgrupp utan även om förtal.

Som Limhamnsbo känner jag mig kränkt och orättvist behandlad. Faktum som gör att jag enligt Pressens opionsnämnd har rätt att vända mig till dom för att få hjälp, något jag också kommer att göra om inte Sydsvenskan på något vis agerar för att återupprätta Limhamns goda rykte.

Avslutningsvis vill jag understryka att jag är allt annat än rasist. Jag tror att alla människor har lika värde oavsett hudfärg, sexuell läggning, religion eller etniskt ursprung. Jag tror dessvärre att media har ett stort ansvar i den här frågan och att ni bidrar negativt till integrationen genom att publicera ovanstående kommentar enbart för att den kommer från en som bor på Rosengård. Om Elna Larsson i Limhamn hade blivit rånad på Linnégatan och sagt:

"– De kommer hit och ställer till problem och vi vill inte ha dem här. Det blir bara en massa våldsamheter som ger Limhamn dåligt rykte. De kan väl ha sina fester hemma på Rosengård, sade Elna Larsson."

Det är frågan. Hade ni publicerat det?

/ Mats Linde

9 kommentarer:

Jeanette sa...

Det hade de förmodligen INTE gjort! Lika troligt som att Dolly Parton ligger på mage och sover!
Härligt att du står upp för oss Limhamnare...själv slet jag som ett djur och jobbade från 15.30 till 03.30 på morgonen. Det är liksom sånt som vi Limhamnare får syssla med för att kunna bo just i Limhamn! Reclaim-the-street aktiviteter tillhör en lyx som jag i alla fall inte har råd att ta mig.

Åter igen Herr Cirkus direktör...
Du är i mina ögon redan en författare...så sätt fart va!

Mats sa...

Tack Jeanette,
Jag suger åt mig dina komplimanger som en svamp och lovar dig, jag har redan satt fart!

BellaLL sa...

Jaha.... hur var det nu då? I Limhamn eller på Limhamn.....hm...

Nu svävar tankarna i helt andra banor än det aktuella ämnet.
Det är ju JAG som lever i exil i Klågerup....har lämnat mitt älskade Malmö. Inte Limhamn förstås, det har aldrig riktigt varit min del av stan så att säga. Förutom några hemska somrar under studietiden då jag hade sommarjobb på Ferring....som numera till större delen ligger i Köpenhamn.

MEN.... misstänksamt att du nämner Klågerup där jag bor och verkligen känner det som att jag befinner mig i exil.

Stackars Kalle....börja leva singelliv i Klågerup av alla ställen... det gör man bara inte...när det finns ett underbart Malmö... att vara singel i.

Får säga att jag i övrigt håller med om dina tankar... välskrivet och underhållande som vanligt.

Men som beteendevetare fastnar jag alltid vid de små detaljerna...kan liksom inte släppa Klågerup eller "förvandlingen" i din förra blogg...eller ska det vara blog???

Börjar kännas som "Nionde insikten".... tror jag boken heter.
Konstiga sammanträffanden som gör mig fundersam.... är det ett tecken på något? Ja... nu har jag väl svävat ut tillräckligt... och befinner mig en bra bit bort från ursprungsämnet.

Bella

Mats sa...

Jag är uppvuxen I Limhamn, men efter att ha hört min stora idol Björn Ranelid förklara att man använder prepositionen, PÅ, när man pratar om fiskelägen. PÅ Råå...PÅ Limhamn osv osv. Ja, då ändrar jag mig.

Tycker du gör fel som förvandlar Kalle i Klågerup till ett offer. Figuren är fruktansvärt fiktiv och att han hamnade i Klågerup beror till stor del på att jag har en faiblesse för att återanvända förstabokstäverna. Kalle i Klågerup hade lika gärna kunnat vara; Bertil i Bara eller Margareta i Maglarp, typ.... Har alltså inget att göra med att jag ser det som ett straff att bo i Klågerup. Det är säkert ett trevligt ställe att bo på om man är lagd åt det hållet. Är man ofrivillig singel är det nog lika hemskt att vara det oavsett om man är på Liseberg eller om man är det i ett Klågerupskt radhus.

Du får gärna utveckla ditt resonemang om "förvandlingen", hängde inte med där....

Att se sammanträffanden är intressant, är dom dessutom konstiga är jag den förste att säga grattis, så; Grattis!

Tack för komplimangerna....

/ Mats

BellaLL sa...

Nej, jag förvandlar INTE Kalle till ett offer. Det stora dilemmat med med det skrivna ordet... finns inget tonfall att förlita sig på.

Det var mycket sarkastiskt menat och att Kalle är fiktiv var jag ganska så säker på. Stackars Kalle var snarare en bekräftelse på att JAG ser det som ett straff att bo i Klågerup, inte att du gör det.
Kanske lite överdrivet att jag ser det som ett straff... jag kan ju alltid flytta härifrån.
Men min koppling till straff kom också genom att du använde ordet exil, vilket jag förknippar med ofrivillig flytt från något annat som egentligen skulle varit bättre, om möjligheten att bo kvar fanns. Så ordet exil får mig att tänka på att man blivit av med sin bakgrund av sociala normer, familj, kanske seder osv...
Då framstår ändå Kalle lite som ett offer eftersom exil inte brukar vara något frivilligt.

Jag gillar tanken bakom.... Kalle i Klågerup, Bertil i Bara osv.
Gjorde inte Bo Baldersson något liknande? Nu var det många år sedan jag läste hans böcker så jag kan ha fel.

Sitter här och skrattar..."Det är säker ett trevligt ställe att bo på om man är lagd åt det hållet."
Anar jag en viss vink om att du INTE är lagd åt det hållet? Inget för dig misstänker jag...ha ha..

Att vara ofrivilligt singel vet jag allt om.... inte roligt någonstans. Men att behöva vara det i Klågerup blev för mig ett extra straff och syftar endast på min egen uppfattning om Klågerup.

Ja, så kommer vi til förvandlingen.
Vad jag menar är att mitt stora dilemma är att kunna skilja på det jag kan förändra och det jag inte kan förändra. Så först läser jag om det hos dig i bloggen med solrosen och sen kommer den underbara bloggen om hur det känns när man har insikten, förståndet och förmågan att skilja på dessa två.
Du beskriver det som något fantastiskt och vad jag menar är att jag funderar så mycket över detta just nu ....vill så gärna uppleva den underbara känslan. Så det känns också som ett märkligt sammanträffande.

Tyvärr är det väl så i relationer med andra människor att det inte finns så mycket att ändra på.
Det enda jag kan ändra på är mig själv. Ändå kämpar jag nog allt för många gånger med att försöka ändra på andra istället för att ändra på mig själv.

Björn Ranelid ja... lyssnade på honom nyligen på radion. Snart har vi kommit så långt att fröken ur kommer att säga 22.45 typ... sa han. Som jag skrattade... fast med sorg i hjärtat. Språket håller verkligen på att förändras, för att inte tala om alla dessa förkortningar som den yngre generationen använder sig av i konversationer på internet.

Ibland så frågar jag sonen om jag får läsa vad han skriver och det är inte många förkortningar jag förstår. Men å andra sidan så har väl språket alltid förändrats...och jag misstänker att den äldre generationen alltid fasat över detta. Språket är inte heller något statiskt.... förändras hela tiden som allt annat. Ett ämne som du också berört i någon av dina bloggar jag läst.
Har fortfarande en hel del kvar att läsa så jag tror att jag genast ska sätta igång. Ska rota runt i ditt bloggarkiv.

Gillar den med negerbollar också...

Bella

Anonym sa...

OJ! Heta "pantoller" du huttar runt härinne! Men OJ vad sant! Som vanligt är du en Joe Labero på ord och menings-trolleri!
Lilla Elna var förresten hos mig, och hennes ev. kommentar hade defenitivt INTE blivit publiserad!
Tack för fantastisk läsning!/Lena

Mats sa...

Tack för dina värmande ord Lena.
Av små barn och fyllehundar får man höra sanningen. Eftersom jag är vare sig det ena eller andra och därmed inte kan servera sanningen skulle det vara kul att höra Elnas analys!
Vilket för övrigt är ett schysst namn på en blogg:
"Elnas analys"
- Här får du höra sanningen.... -

Än en gång: TACK!

Ha det bra...

/ Mats

Anonym sa...

bra start

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.