tisdag, november 21, 2006

Djungelliv......


Efter att ha irrat omkring i dejtingdjungeln mer eller mindre frekvent ett tag (mer mindre än mer senaste tiden…kan man säga så?...mer mindre än mer förresten?), har jag nu insett att det, trots det till synes digra utbudet bara är att kasta in handduken. När jag slutade handbollskarriären hette det att jag:
”sattte skorna på hyllan”. Känslan är densamma, utan att vara bitter som Robert Gustavssons Tony Richardsson-imitation och utan att att gnälla är det bara att konstatera. Dags att lägga av och citera Tiffany Persson ”Den tiden är förbi”. Förmodligen är jag mer saknad på handbollsplanen än i ”djungeln”…
Jag har sökt fel, eller är det kanske fel att jag har sökt?
Så nu är det nog dags att sätta dejtingdjungelkängorna på hyllan.
Att det skall vara så svårt. Trots detaljerade innehållsdeklarationer på dejtingsiterna, mer djuplodande än många läkarjournaler, blir det fel, eller inte rätt, vilket kanske inte är samma sak om man tänker efter?
Kanske fel koncept att lära känna en presumtiv flickvän INNAN mötet?
Kanske bättre att gå på magkänslan med risk för att framstå som desperat och/eller knäpp?
Kanske har jag satt världsrekord i antal frågor per bloginlägg nu?
Nåväl….oavsett vilket, är det förvånande, på gränsen till overkligt, att så många söker så rationellt och strukturerat utan att lyckas. Jag vet nålar i höstackar som har lyckats bättre i sin jakt på att bli hittade och jag är säker på att fler blinda hönor har funnit korn än människor kärleken på internet. Har mänskligheten blivit så kräsen att vi söker det orealistiska? Jagar vi drömmar och ideal som vi aldrig kan nå?
Förmodligen inte, jag tror det är sunt att vi inte nöjer oss med ”second best” och tror att vi förtjänar något bra, tom det som är BÄST…för var och en.
Å andra sidan….finns det ett samband mellan den filosofin och det faktum att det föds färre barn i Sverige idag? Isåfall kommer den civilisation som nöjer sig med att ha en kärlekspartner han eller hon inte älskar fullt ut och fortsätter avla av sig, göra att världen om 400 år är utrotad på de som ställer höga krav på kärleken och tvåsamheten. Världen kommer att vimla av människor sprungna ur tvångsgifte och/eller födda av föräldrar som tycker det är ok att kärlekslivet bara är ”sådär”, eller….

Kanske förmätet att bygga en evolutionsteori, grundad på forskning baserad på mitt singelliv……eller inte!

För övrigt....är Djungelliv komiskt nog förmodligen den bästa skiva Wilmer X gjort...

12 kommentarer:

Gitte Laserow sa...

Kärlekslivet är sådär för vissa men kanske super för andra. Det kan vara att vi har kommit olika långt i utvecklingen..den ene förstår inte den andre eftersom den inte är på samma nivå än. Valet är då vad man vill!!

Kram, G

Mats sa...

Du har helt rätt....det mesta handlar om att vara på samma nivå eller åtminstone förstå varandras olikheter. Å andra sidan kan man vara på olika nivåer och ändå förstå varandras olikheter, tror jag....vilket som är bäst har jag ingen aaaaning om...

dixi sa...

jag tror det e skit samma, huvudsaken är väl ändå att båda vill?

Anonym sa...

Jag kan för mitt liv INTE förstå den lediga kvinna som inte faller för din verbala intelligens och extremt sköna humor!
Nu vet ju jag också dessutom att du är en riktigt fin kille, till utseende och allt därtill.

VAD VÄNTAR NI PÅ TJEJER!!?

/Q-35 (numera 37)

Anonym sa...

Magkänsla rules, alltid. VDN-deklaration är ingen garanti.

Verkar som att detta också är en rätt bra raggkanal?!

Anonym sa...

ja jag hade gärna gått på dejt med dig men du fattar det inte eller så vill du inte..........

Anonym sa...

Ja jag kan tänka mig att du är en toppenkille! Och som Malin säger verkar du ha några fans här...
Jag tror du gör helt rätt som lägger dejtandet på hyllan ett tag. Ibland behöver man ta ett steg ifrån kakan för att kunna se russinen (inte håren).

Mats sa...

Svårt för mig att inte bli varm i hela kroppen när jag läser dom fina raderna. Tack tack!
Även om jag ibland känner mig som Kalle Anka vet jag inte vem Farmor Anka är!
Förmodligen har du rätt i det du säger Erika. Det är väl ganska klassiskt att man inte ser skogen för alla träd, inte ser russinen i kakan om man inte backar osv....

Anonym sa...

Sen är det ju folks egna beskrivningar av sig själva i presentationerna på dejtingsiterna. Och det vet ju alla att det kan vara lååångt i från sanningen...

Jag har själv varit ute i djungeln några gånger. Kanske kommer jag ta mig ut dit igen. Eller inte. Jag har dock inte kunnat låta bli att tjuvkika lite för att se vad som hänt på de 4 år sen jag var där senast, Inte mycket verkade det som, men jag fick nys om den här bloggen och det var ju nåt positivt! :)

Mats sa...

Tack för komplimangen Erika, skönt att det sker utveckling lite här och där....
:)

Anonym sa...

Hej...En jourhavande Ängel här!! Läser in mej på dina bloggar och fastnade vid denna... dejtingdjungeln är tät o svårframkomlig ibland.. speciellt när man tittar på fel egenskaper hos folk.. man har fel glasögon på sej. Man har en mall o den tycks man följa tills den dagen det går upp för en att Hoppsan det är ju andra egenskaper som är viktigast.. man börjar se till folks insida! Då hittar man rätt... Jag vet jag har gjort det!!!! Må gott alla!!

Anonym sa...

Denna bloggen är är klockren! Kan inte mer än instämma... Kram Semasp