fredag, mars 06, 2009

Snart sitter dom bakom ratten och inte i bagageluckan, kampen går framåt....


Jag anade det, men nu är det bekräftat. Mina tankar och teorier påverkar på ett globalt plan. Blogen läses även i de arabiska kungahusen.
Häromdagen pratade jag om att kampen mot ett jämlikt samhälle går framåt, men inte nått RIKTIGT hela vägen fram. Vi har kommit en bit, men inte ända fram.

Som ett brev på posten uttalade sig en av Saudiarabiens prinsessor positivt i frågan om huruvida kvinnor bör eller inte bör köra bil. Lagändringen har inte trätt i kraft, men en auktoritär har uttalat sig positivt. En bit på vägen, men inte HELA vägen, precis som jag sa. Vilket får mig att använda en fras jag inte gillar. Vad var det jag sa....
Så vem vet, snart kanske vi får se kvinnor krypa ut ur bagageluckan och fram bakom ratten även i de Saudiarabiska bilarna. Hand upp den som INTE tycker att kampen går framåt....

Det viskas även i kulisserna att kvinnor KANSKE....en dag kommer att slippa tvingas ha med sig en manlig släkting när dom rör sig bland folk. Ryktet går även att det finns förhoppningar om att kvinnan skall ges rätten att arbeta UTANFÖR hemmet.

Små smulor är också bröd.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Halva vägen till Khabul .....
Alltid en liten tröst, för dessa "töser"......
Kanske nästa generation (naturligtvis önskar vi innan!), har de nått fram till bilens baksäte...., men som du tidigare skrev, saker och ting tar tid, o vi i västvärlden är nog dåligt synkade med denna "talibanernas värld", el viceversa?!
Tankvärd läsning, som vanligt! /Trevlig helg! /Lena

Mats sa...

Tack tack!
Som sagt, det går framåt.....

Trevlig helg du också!

/ Mats
P.s Din son och min kommer att mötas i serien. Basti och co skall spela mot 95or....ge honom rikligt med gröt!!! D.s