onsdag, augusti 05, 2009

Se världen ur ett solrosperspektiv och "gör en solros"...


Att "göra en solros", skall bli mitt nya koncept. Inte för att det är så väl genomtänkt men ändå. Även solen har sina fläckar, Rom byggdes inte på en dag, den som inte vågar göra fel vågar inte heller göra rätt und so weiter und so weiter.
Eller som det heter på ren svenska så....lyssnar jag hellre på strängen som brister än att jag aldrig spänner bågen.

Solrosen skiter fullständigt i om räkningen den inte har råd att betala denna månaden inte kommer att betalas förrän nästa månad. Varför? Den kan helt enkelt påverka situationen lika lite som jag kan när jag är i samma sits. Förvisso för att den inte har några räkningar att betala, men ändå...Hellre kastar den ett öga på de söta pelargonerna i rabatten bredvid och bara chillar.

Solrosen could´nt care less om aspartan är cancerogent. Den skiter bara i att köpa Pepsi Max och annan flytande dynga, men lägger NOLL energi på att bry sig. Varför? Det lönar sig inte. Bättre att lapa sol och växa i godan ro.

Solrosen är som dansken säger "ligeglad" om det kommer att regna imorgon. Why worry och varför inte be happy, eftersom solrosen har NOLL...ZIPP möjlighet att få regngudarna att ta blommans magsår i beaktande när de planerar för kommande nederbörd. Bättre att fokusera på att få rötterna djupare ner i marken.

Det allt egentligen handlar om kan kokas ner i ett och samma resonemang;

Bry dig inte....stressa inte...ta det lugnt....eller som mina tonåringar säger:
- CHILLA.....
(Ger mig föresten själv ett gult gubbavarningskort för meningen: eller som mina tonåringar säger)
Du vinner INGET på att oroa dig över det du INTE kan påverka. Det är INTE oansvarigt att skita i ett och annat så länge det handlar om fenomen som står över din makt. Du är INTE en dålig människa för att du; accepterar det du inte kan förändra och förändrar DET DU KAN....förändra.
Tvärtom, det är ett ansvarstagande tänkande att fokusera på sitt eget välmående. Mår DU bra, kan du få andra att må bra. What comes around...goes around, osv osv.

Nu skall jag "göra en solros". Ikväll skall jag aktivt sluta att oroa mig för det faktum att julen i år, precis som alla tidigare år, kommer att kosta mig orimligt mycket pengar och krossa min budget med samma effektivitet som Wilton Figueiredo saknar. Jag kan göra PRECIS lika mycket som solrosen åt det faktumet. Alltså bryr jag mig inte. Jag går till sängs och läser min goda bok med gott samvete för att så småningom somna i godan ro.

Godnatt.....

3 kommentarer:

BellaLL sa...

Tack för underhållande läsning....

Önskar att jag hade förmågan/förnuftet att skilja på det jag kan ändra på och det jag inte kan ändra på....

Ja, inte väder och liknande... det förstår till och med en förvirrad själ som jag att jag inte rår över.

Mats sa...

Hej och tack för besöket och de fina orden. Förnuft och förmåga går alltid att skaffa one way or another. Att ha viljan är en förmåga bättre än någon annan!

/ Mats

Angel sa...

Don´t worry be happy! :)

****
<^._.^>