torsdag, augusti 06, 2009

Hur en gubbe som kallar sig kommissarie på en strand kan få människor att känna sig friska....


Psykisk hälsa är som att vinna på en trisslott, det drabbar en när man minst anar det.

Det slog mig idag när jag blev vittne till en incident på Ravlunda strand. Ravlunda ligger på Österlen, precis på kanten av det hav som verkar vara oändligt, men givetvis inte ÄR det. Simmar man rakt fram i 41 mil kan man promenera upp på en Litauisk strand alltså. Bara som en parentes...

Whatever, ligger det till så att det på Ravlunda strand är helt ok för hästar, får, hundar och andra djur att trava omkring (eller galoppera...)på den österlenska playan.

Därför var det intressant att lyssna på hur en rabiat man, fullständigt obefogat skäller ut en synnerligen trevlig hundägare till en ännu synnerligare trevligare hund. Hunden som vare sig gjorde flugor, människor eller får förnär målades upp som ett hot mot den totala civiliserade mänskligheten. Som slutkläm på idiotförklaringen rundar gubben av med den för mig fullständigt otippade verbalfinalen, som om den hade varit spelbar på Unibet, gjort mig till mångmiljonär om jag spelat 50 öre på det han sa. Nämligen:
"....och det säger jag som KOMISSARIE!"

I det ögonblicket var jag beredd på att gå fram till kommisariegubben och kyssa honom av tacksamhet. Det välutbildade läkare och dyra medicinska preparat misslyckats med, ordnade denna galna man genom att på tre sekunder yttra de fem magiska orden:
"...och det säger jag som KOMMISSARIE!"

Plötsligt kände jag mig oerhört frisk rent mentalt. För det funkar juh så, att man ställer sig själv i relation till andra när man mäter det ena eller andra. Som genom ett trollslag som fått Joe Labero att framstå som en klåfingrig amatör, fick mannen i skägg mig att fatta....när jag minsta anade det...

Att jämfört med en skäggig gubbe som på stranden avslutar moralpredikningar med:
"....och det säger jag som KOMMISSARIE!"

....är jag SJUKT frisk!

Godnatt....

1 kommentar:

Anonym sa...

äsklar verklgien den där stranden.. mitt paradis../monica