onsdag, augusti 26, 2009

Det kom ett mail från Sydsvenskan....


För ett par dagar sedan mailade jag Sydsvenskan och publicerade det senare i blogen.
Jag tyckte till om en artikel som skildrade oroligheterna på Rosengård häromdagen.

Hör och häpna, idag trillade det in ett mail.....

*********************************************************

Från: hanna.younes@sydsvenskan.se
Skickat: den 26 augusti 2009 14:25:55
Till: mlinde@live.se

Hej Mats,
Först och främst vill jag ursäkta mig för att du behövt vänta på mitt svar. Jag har nämligen varit ledig de två senaste dagarna efter att ha jobbat helg. Tack för dina synpunkter som jag läst igenom och även informerat vår chefredaktör om.Vad jag som reporter kan säga, som inte valt rubriksättning (det får du ta direkt med redigeraren alt nattchefen), är att citatet får stå för dem som uttryckte det.

Jag kan så klart förstå irritationen men det vore fel att inte skildra vad folk faktiskt sade. Orden speglar ju främst en uppfattning, att aktivisterna egentligen kommer från mer välbeställda hem än Rosengårdsborna. Citaten är ju inte i sig en kritik mot Limhamnsborna.

Och vad som också har framträtt i rapporteringen, främst dagen efter, är att senare på natten vid tolvsnåret var det unga Rosengårdspojkar som stod för mycket av oroligheterna. Att det inte stod mer om det redan i söndagens sds var ju så klart på grund av att tidningen går i tryck vid midnatt. Om du vill diskutera frågan mer eller något annat är det bara att höra av dig igen.

Bästa hälsningarHanna Younes

5 kommentarer:

Mammut sa...

"Orden speglar ju främst en uppfattning, att aktivisterna egentligen kommer från mer välbeställda hem än Rosengårdsborna."
Hur FAaaaen vet dom det?, undrar jag.
Är det något speciellt i maten på Rosengård som gör att invånarna är utrustade med röntgensyn då aktivisterna var maskerade med huvor och ansiktsbeklädnad!?
Hade det inte varit mer passande av reportern att ställa en följdfråga om HUR personen kunde vara så säker på det?.. istället för att vara så sensationslysten och nöja sig med ett uttalande som endast är till gagn att skapa större klyftor mellan medborgarna i Malmö stad!
Kattfajten -Rosengård vrs Limhamn har både rost, damm och spindelväv på sig vid det här laget och är knappast något nyhet.

Anonym sa...

Vadå mer välbeställda hem!!!!!??????
Är det något som verkar ryckt ur intet så var det verkligen den kommentaren!Håller med dig "Mammut", verkligen att strö sår i den s.k. klasskyftan! /Lena

Anna sa...

Kan du lägga ut länken till artikeln?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mats sa...

Här är den!

Länken alltså...

http://sydsvenskan.se/malmo/article544752/quotDe-respekterar-inte-muslimerquot.html

Bara att kopiera och klistra in!

ELLER...gå in på inlägget: "Alla heter inte Glenn...." i början av texten står det "klicka HÄR".
Klicka där så kommer du till artikeln.