måndag, april 06, 2009

Förbjuden kärlek.


För ett par månader sedan skrev jag lite skämtsamt om konsekvenserna av att sharialagar har införts i Pakistanska Swatdalen. Då handlade det om att tjejer numera inte får gå mer än fyra år i skolan och att dom därmed exkluderas från deltagande i "Vi i femman". Idag publicerades en film från Swatdalen, tagen med en mobiltelefon, där en 17årig tjej pryglas av talibaner. Hennes brott, hon hade haft en kärleksaffär. Klicka HÄR för att titta på filmen.

Begreppet absurt får en ny dimension i en värld där det är illegalt att visa kärlek. Känns lite lagom modernt att en människa skall bestraffas och dessutom offentligt, för att hon hyser kärlek till någon.

Jag blir så matt och dräneras på all energi när jag inser faktum. I vissa delar av världen år 2009 är kärleksförbud lagstadgat och straffet om du begår brott mot lagen är att du pryglas offentligt.

Jag blir så matt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förfärligt....
Och det är ett understatement!
Sen klagar folk på att man behandlar gäss illa, visst det ena utesluter inte det andra.
Men som min dotter blev hånad på stan för ett tag sedan för sin dunjacka, inköpt på Stadium, är väl lite väl för mycket att ta i?!
När man misshandlar unga kvinnor för att de blir förälskade, är det jämförbart , med att plocka gässens dun?
Ska jag kasta mina kuddar o täcken nu? Sova med dåligt samvete?
Nä, jag tycker att det är förfärligt att plåga alla levande varelser, men att misshandla dessa kvinnor år 2009, och att DET inte väcker sådan uppståndelse som gässens rätt? DET ÄR INTE KLOKT!/lena

Anonym sa...

Helt vansinnigt och maktlösheten anfaller en!
Det får mig att tänka på hur sorgligt det är att flera av oss som får - inte vågar....
Mer kärlek i världen!