tisdag, oktober 21, 2008

Mjukglass serverad med pommes frites, endast i Malmö, endast i Malmö...

OBS! Sigmund Freud och mjukglassen på bilden har inget med innehållet i texten att göra. Det är bara en symbol för att mjukglass kan dyka upp i de mest otippade sammanhang.
***************************************************************

Mitt nyrenoverade jag unnar sig sällan ett besök på Burker King. Det har visat sig vara ett vinnande koncept, åtminstone om jag frågar vågen och mitt numera anständiga BMI. Förresten har jag svårt att köpa varför den amerikanska kedjan valt att inte försvenska sitt namn till Birger Kung. På så sätt hade man kunnat behålla både logotypen, den rojalistiska touchen och samtidigt visat ett integrationspolitiskt engagemang, men nej...Burger King skall det heta och inget annat....Men muslimerna på Rosengård får inte ha paraboler på sina balkonger utan att beskyllas för att vara integrationsfientliga. Då är dom förändringsobenägna och alienerade! Därmed har jag redan tappat den röda tråd jag en gång tyckte mig ha, men det var länge sedan, flera meningar sedan faktiskt...försöker plocka upp den....

Jag gick fram till kassan och beställde följande "custom made burgers":

- "Minus gurka samt extra allt" på whoppern till min vän och "plus pommes frites, INUTI hamburgaren" på MIN burgare. Inte för att jag ville ha det på det viset. Mer för att jag kände mig på ett allmänt krångligt humör och att det kändes som ett lagom mått av civil olydnad som inte skulle leda till något längre fängelsestraff om jag satte mig på tvären. Vad killen längst bak i kön tyckte glömde jag i min iver att fråga.

Med gravallvarlig min tittade killen i kassan på mig. Belysningen i lokalen dämpades, som i en MTVvideo i gangsta´stil började det pysa ånga ur fritösen samtidigt som grabben började rappa i värsta nödrimsstyle:

"Sho brorsan hej, mister, mitt namn är HASSAN
står här på BK och jåbbar i KASSAN
Vid fritösen därborta står Göran och hans polare BÄÄNGT
dom är här när det är öppet, men inte när det är STÄÄNGT".

Nej, det gjorde han inte, men bloginlägget hade blivit f-n så mycket roligare om han hade gjort det....tillbaka till verkligheten.

Killen tittade på mig med vattniga ögon och klämde ur sig ett andefattigt, nästan viskande på gränsen till pysande:

"Tyvärr det går inte, man måste beställa pommes fritesen sidan om."

Jag undrade vad det för snäv syn på produkter från växtriket dom hade och frågade om det var hans egen åsikt eller om det var en företagspolicy. Pommes frites är detsamma som potatis, som är en slags grönsak, lika väl som gurka är det. Kan man välja bort gurkan borde man kunna lägga till potatisen. Det säger väl sig självt? Det här luktar grönsaksdiskriminering lång väg. En potatis är lika mycket värd som en gurka, åtminstone i min värld? Även om det inte är en vanlig kombination borde den respekteras.

Då kommer den totalt otippade kommentaren från killen...

"Jag gillar pommes frites I hamburgaren. Det är också gott att doppa pommes frites i mjukglass. Har du provat?"

Chockad av den absurda vändningen i debatten fick jag bara ur mig ett föga fantasifullt:

"Nähh...".

Sedan hällde han upp en klick mjukglass på ett bägarlock och gav mig en påse pommes frites. Jag greppade försiktigt en pommes frites mellan tummen och pekfingret och doppade den (pommes fritesen...) i den mjuka glassen för att sedan stoppa in densamma munnen....

"Känn hur det salta möter det söta!" Sa killen....som inte hette Hassan...

Och det gjorde jag, kände hur den salta och varma pommes fritesen kolliderade först med den söta och kalla glassen för att sedan via en saltomortal kraschlanda på mina smaklökar, som FORTFARANDE stirrar konfunderat på varandra i ovisshet om vad det var som egentligen hände.

Fullständigt galet, men faktiskt sant, idag blev jag bjuden på pommes frites och mjukglass! Det var faktiskt inte så dumt.....salt möter sött....kallt möter varmt....poetry in motion a´la Burger King i Malmö, endast i Malmö...

Sensmoral:

"Ställer du otippade frågor får du uppleva otippade saker. Våga fråga!"

2 kommentarer:

Pippi sa...

Hej Mats!
Jag kom in på din blogg via tips från en annan Mats.. din barndoms Mats, som du nyss återknutit kontakten med.
Vill bara säga att jag gillar din stil och ditt språk och att mjukglass med pommes frites funnits bland mina favoriter i ca 25 år... Sött och salt, varmt o kallt, krispigt och mjukt... Kul att du också gillar det vilket innebär att jag har en människa färre att bearbeta gällande marknadsföringen av denna delikatess :-)

Kerstin

Mats sa...

Hej Kerstin,
Tack för besöket, den fina komplimangen och framförallt;
Välkommen!
Hoppas du kikar in igen.
Bläddra gärna i arkivet om du får tid och lust.

Kul och smickrande att du tittat in!

/ Mats