tisdag, augusti 29, 2006

Sega kolor och mentala espressochocker....


Jag har kört fast i det mentala träsket och är på väg att slira ner i diket där apatin och håglösheten regerar. Istället för att ringa efter bärgningstjänsten och vänta på att någon utomstående skall dra upp mig och kickstarta min hjärna, beger jag mig till biblioteket för att se om där finns hjälp till självhjälp. Efter att ha irrat omkring bland skönlitteraturen och efter att förstrött ha stått och tummat på ömsom Ranelid och ömsom Fredrik Ekelund, får jag en idé och beger mig mot avdelningen för memoarer och självbiografier. Även om jag läst och njutit av ovan nämnda Malmöiter, är det inte DET jag letar efter. Jag vill komma in i den mentala matchen igen, och vilken medicin vore väl lämpligare än en tung dos realitet. Big Brother, Bachelor och Paradise Hotell, släng er i väggen. Historien är full av originella människor som på ett eller annat lämnat spår efter sig. Spår orsakade av tyngre handlingar än fylleri och direktsänd kopulering.

Jag kommer att tänka på en av dom som jag nämnt tidigare, Gandhi. Letar upp hans memoarer.
Av en slump som ser ut som en händelse, fastnar min blick på en bok i hyllan:
”Mijailovic, berättelsen om en mördare, av Edvard Unsgaard”
Beslutar mig för att låna båda två och läsa dom parallellt.
Som att äta 23 mjuka kolor, behålla dom i munnen, för att sekunden senare svepa en mugg varmt te, följt av ett iiiskallt glas vatten (där vattnet är kallt…inte glaset..), och börja om igen, upprepa proceduren 11 ggr...
Om jag var förvirrad och/eller såsig i hjärnan tidigare borde det här röra om lite.
Samma effekt som man borde få av att injicera en dubbel espresso rakt in i hjärnan…förhoppningsvis.
Skall bli intressant….

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt otroligt vilken fantasi du har....bli journalist. Detta har jag sagt till dig tidigare...hahahahah

Kram, Gitte

Mats sa...

Tack för komplimangen, skönt att få den responsen.....det är direkt rörande att du är så generös att du delar med dig av din höga tanke om mig. Blir tom lite generad...
Sov sött...kram...

Anonym sa...

hej maximal! jag instämmer med föregående talare!!!!!! (gittan) du ska defenitivt slå dig in på en annan bana än den som ger dig brödfödan! eller så gör som med böckerna, ta det parallelt! /lena

Mats sa...

Det är alldeles underbart styrkande att läsa dessa fina komplimanger. Det ger verkligen kraft åt självförtroendet och pushar framåt. Inte alla som föds med ett självklart självförtroende, ibland behövs det byggas upp, och det gör ni bra åt mig! Jag är oerhört glad och tacksam för det. Funderar bara över hur man skall ta nästa steg för att utveckla skrivandet? Kanske dags att skissa på en kortare novell?