onsdag, november 12, 2008

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad, men inte i Malmö...


Är ingen vän av klyschor som:
"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder."
"Som man bäddar får man ligga."
Osv osv...klyschförrådet är bottenlöst vad det gäller dylika direkt provocerande uttryck.
MEN....efter att ha läst hur kriminella behandlas i Malmöhäktet är jag benägen att revidera min syn på klyschor.

Det har visat sig att häktespersonal i Malmö har stulit ur det kassaskåp där de intagnas(ursäkta att jag använde uttrycket "kriminella" tidigare...)pengar förvaras.

- Vi har gjort en polisanmälan eftersom vi tror att det har försvunnit pengar. Nu pågår en polisutredning. Därför forskar vi inte själva i det just nu, säger Anne Marie Dahlgren, informationschef vid kriminalvården.

Vad är det hon säger, denna paradoxens drottning. (Paradox per definition: en diskrepans/oöverenstämmelse mellan vad en teori utsäger och vad sunda förnuftet förväntar.)
Vi TROR att det har försvunnit pengar....men vi forskar inte i det själva? Om inte polisen skall forska i det, vem skall då forska i det? Ahmed i falafelkiosken eller Tore i tobaksaffären? Har inte dom nog med problem att brottas med i form av felfriterade falafelbullar och rökskadade cigariller?

I princip kan tjuvar alltså rycka en handväska för att minuter senare häktas och DÄR, i häktets trygga vrå, bli bestulna på de pengar de ärligt själva arbetat ihop (läs STULIT...ihop). Känns det inte aktuellt att använda nötskalsretoriken och säga:
"Detta är Malmö i ett nötskal."
Inte ens de som övervakar att lagarna följs kan hålla sin kleptomanklåda stången. I Malmö går inte tjuvarna säkra, inte ens i häktet. Direkt läge att använda en annan språklig härdsmälta, nämligen; särskrivningen. Dags att byta ordet kassaskåp mot kassa skåp. För visst är det kasst att stoppa pengar i ett vad man tror är ett säkert skåp, för att senare upptäcka att pengarna inte alls förvarades säkert. Kasst skåp per definition alltså. Inte säkert alls, direkt O...säkert faktiskt.

Kan dock inte tycka synd om tjuvarna eftersom dom med öppna ögon gett sig in i leken och känner spelreglerna. Ungefär som att spela en fotbollsmatch och tjura för att motståndarna vinner matchen pga fler gjorda mål. Kanske ingen bra liknelse eftersom jag inte kan räkna alla tappade sugar som ligger i Pildammsparken. Sugar jag tappat på vägen hem från Stadion när jag tyckt världen varit orättvis som berövat laget i mitt hjärta den seger jag tyckt dom förtjänat. Men det är en så kallad "annan historia" och jag är inte alls säker på att den hör hemma här. DEN historien kräver en egen blog om alla oförätter jag utsatts för skall redas ut.

Det enda jag är säker på är att i Malmö går inte ens tjuvarna säkra, inte ens i häktet. Å andra sidan får dom det dom förtjänar och blir samtidigt behandlade så som dom behandlar andra "Malmöstyle".

Sensmoral:
Vill du bli behandlad väl, behandla inte andra så som du själv vill bli behandlad, åtminstone inte i Malmö.

3 kommentarer:

Anonym sa...

När skall du testa om du kan få in dina texter i ett magasin eller tidning??

Eller har du redan provat?

Inget är omöjligt och vill du ta dig mot stjärnorna vilket jag vet att du kan så vet du var jag finns. ;-)

BRA skrivet.
Kram, Gitte

Mats sa...

Jag har inte tagit steget men tack för de värmande orden!
Kanske en dag...

/ Mats

Anonym sa...

http://eekshop.com
4 The fourth it last phase that and you'll have be the case essential could be the a lot of times to full - blown instruction. By learning an all in one extra - large selection to do with topics you may understand going to be the way to learn more about here and now not the same thing all kinds concerning massage therapy treatment option for additional details on others. This type to do with treatment options usually utilized to understand more about aid minimize strain it actual ache,that your family 're going to find around town a multi functional chunk of property a lot more about all around the exercising. Coursework are going to cover Reflexology exercising,balanced and healthy diet plans, approaches, construction, meridian routes,and much a lot more Chances are you'll he is under have the ability to learn more about also realize acupressure, myofascial launch, cranial sacral treatment, somatic skills, it mindset.