onsdag, januari 31, 2007

Bland kannibaler och svanar.


Lite rädd för mig själv och min mentala hälsa blir jag emellanåt.
Tidigare idag blev jag ordentligt uppskrämd när jag tittade på texttv och såg en rubrik som min hjärna UPPFATTADE…. som:

”Var fjärde kannibal får kasseras”

Efter det att jag lugnat ner mig, insåg jag att det ”de facto” stod:
”Var fjärde fartkamerabild får kasseras”

Sällan eller kanske aldrig….är en vilt fantiserande hjärna en tillgång utan snarare en belastning. Hur drygt måste det inte vara, för den omgivning som ständigt tvingas till att lyssna på en galning som maniskt fångar upp varje detalj och tolkar den till något annat än verkligheten?

Än mer förvirrad ter sig verkligheten när jag via löpsedlarna inser att en kvinna i Stockholm hyst; 11 fullvuxna svanar i sin lägenhet på ca. 20 kvm.
Ty…..hur osannolik rubriken än verkar är den sann. Ännu en gång har verkligheten överträffat dikten. Det till synes osannolika har blivit det sannolika…dvs sanningen.

Någon människa (klok eller oklok....) sa:
”Det är inte lätt att vara människa!”

Och förmodligen är det så.....att det är långt ifrån enkelt….att vara människa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan det bli sååå fel...???!! stackars dig som måste bära ett sånt hjärnkontor)))))))***** - det kan vara svårt att ställa en neurologisk diagnos....hmmm...men en störning av de högre centrala funktionerna misstänks...den egna språkliga aktiviteten lokaliseras främs till Brocas area i frontalloben... det finns afasiformer som är förknippade med svårigheter att läsa rätt.../tack för ett gott skratt .... kannibaler...))/MA

Anonym sa...

Hur kan det bli så fel...??!! - det kan vara svårt att ställa en neurologisk diagnos....hmmm...men en störning av de högre centrala funktionerna misstänks när man omtolkar inkommande information...den egna språkliga aktiviteten lokaliseras främs till Brocas area i frontalloben... det finns afasiformer som är förknippade med svårigheter att läsa rätt.../tack för ett gott skratt .../MA

9:32 AM