måndag, oktober 09, 2006

Intellektuell snobbism och elitism....


Nobelpriset i ekonomi i år går till Edmund Phelps, 73 år gammal, verksam i USA.
Motiveringen lyder;
"Phelps får priset för sin analys av intertemporala avvägningar i makroekonomisk politik"

Var det någon mer än jag som inte hängde med, sträck upp en hand....

Phelps formulerade även hypotesen om den "förväntningsutvidgade Phillipskurvan"
Ni som fortfarande inte hänger med, gör gemensam sak med mig och sträck upp handen en gång till om ni inte hänger med....
Inte för att jag har komplex eller så, jag anser mig vara en hyfsat begåvad individ. MEN....om en svensk stiftelse delar ut TIO miljoner kronor till någon som gjort banbrytande insatser inom det ena eller andra området som kan påverka samhället jag lever i, vill jag FÖRSTÅ vari det fantastiska ligger!
Snälla Nobelkommittén....kasta inte ur er en massa facktermer som två promille av världen begriper...vi "vanliga" människor vill också förstå.....om ni delar ut tio miljoner vill vi veta nyttan av det...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kära cirkusdirektör! Du tillhör de som borde fått Nobels "empatipris" (ska tipsa stiftelsen om detta) ! Samt "litteraturpriset" , men hav tröst, än har du inte åldern inne!Men jag instämmer i att man inte förstår så mycket av vad "the so called educated genius" pysslar med. Kanske dags för dem att landa i verkligheten? Tackar o bugar som vanligt för mkt underhållande o rolig läsning! / Lena

Mats sa...

Tack så väldigt mycket för en oerhört fin komplimang!
:)