fredag, augusti 18, 2006

Matmissbrukarnas Mecka....


Idag börjar den!
Malmö förvandlas under en vecka till ett matmissbrukarnas Mecka.
Dags att frossa i Langos, Drakköttbullar och Älgkebab!
Att gå från Gustav Adolfs torg till Stortorget UTAN att få en skvätt festivalöl på ärmen eller en släng fett från en friterad ananas får anses som en bedrift i Nobelprisklass!

Kiviks marknad är korpen på Limhamnsfältet, Malmöfestivalen är Champions League….

Malmöfestivalen är den där ficklampan som lyser upp det mörklagda källarförråd staden är dom övriga 51 veckorna på året. Festivalen är som roliga timmen, fast med Markoolio och Grus i dojan istället för mimning i hopprep till Abba i ett sunkigt mellanstadieklassrum på 70-talet.

En period bodde jag på Väster i Malmö. Det var under Drakbåtspaddlingens glansdagar. Normalt sett sansade mellanchefer på Ericsson och Trygg Hansa fick för ett par timmar på betald arbetstid, släppa hämningarna, äta räksalladsbaguette, dricka festivalöl och paddla drakbåt under uppsluppna former. Plötsligt var det fullt legitimt att falla ner på apstadiet, pissa i portuppgångar och skandera patetiska ramsor om sitt företags förträfflighet, för det gör juh alla andra…
Personalvård på neanderthalnivå…..gärna för mig
”Yes, but not in my backyard”!

Det var då den berömda droppen fick min festivalbägare att rinna över, min lust och fascination för festivalen försvann lika snabbt som du hinner säga: ”chorizo”.
Som den bittra gubbe jag ibland förvandlas till tar jag nu ut min hämnd.
Jag skall låna en barnvagn, helst en sådan där variant för tvillingar. Jag skall gå ner på Ribban och kidnappa en hund, gärna en folkilsken schäfer med rabiesdrypande käftar som morrar åt allt som rör sig. Sedan skall jag dra ner på stan och likt en målsökande missil pendla fram och tillbaka mellan TRIANGELEN och Stortorget med min barnvagn och galna hund. Jag skall beväpna mig med en Langos för att skvätta gräddfil och stenbitsrom på alla Staffanstorps/Bjärreds/Hjärups och Åkarpsbor till skattesmitare som kommer till MITT Malmö för att snylta på min bekostnad.
Hämnden är ljuv, så bara kom ni förortsbor......jag äääär inte bitter....

Inga kommentarer: