torsdag, november 02, 2006

Proteiner, bananer i pyjamas och senila möss....


Ett protein som kallas p53 är ett mycket viktigt skydd mot tumörer, och det finns naturligt i människokroppens alla celler. En amerikansk forskargrupp förknippar nu p53 till åldrande. Möss med extra mycket av skyddsproteinet var ovanligt motståndskraftiga mot cancer, men uppvisade i gengäld många symtom på förtida åldrande. De blev bensköra, krumma, tunnhåriga och förlorade muskelmassa. Mössen levde också i genomsnitt fem månader kortare än vanliga möss.

Kusligt.....att förmodligen också vi människor har ett öde som styrs av något som jag förknippar med bananer som innehåller mycket proteiner...och bananer i pyjamas...ser ut som om dom spelade i
IFK Göteborg....som jag tyckt direkt illa om så länge jag kan minnas...Tord Holmgren, Ruben Svensson och Lennart Nilsson är namn som får mig att rysa...eller är det är tvärtom...att IFK-spelarna ser ut och beter sig som bananer i pyjamas....jag ryser....
Dock inte lika mycket som när jag gör tankeexperimentet och funderar på om det är så hemskt...att om vi inte blir gamla i förtid dör vi kanske i cancer!

Förmodligen har det ett samband....hemska sjukdomar, senila möss och IFK Göteborg, kan det vara så?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jösses vilken roligt blogg du har! Du har förgyllt min kväll...

Självklart har det ett samband! :)

Mats sa...

Hej Erika och tack för den fina komplimangen!
:)
Underbart att kunna förgylla dagen och/eller kvällen för någon, inte var dag det händer....
Ha det bra!